Het huis van de Joodse leraar, het Joodse schooltje e.a.

In 1848 woonden er 86 Joden in Harderwijk, die zich een vaste Joodse leraar konden veroorloven. Op de hoek Hoogstraat en Pasenstraat is in 1881 een gebouwtje verrezen waarin een Joods schooltje met een verenigingslokaal gevestigd kon worden. Joodse kinderen uit Harderwijk en naaste omgeving kregen er les in diverse vakken en leerden ook de Hebreeuwse taal.

De Joodse gemeente van Harderwijk had diverse verenigingen die van het chewre-lokaal gebruik maakten. Onder andere de vereniging voor Tora- en Talmoedstudie.

Het huis naast het schooltje was sinds 1875 eigendom van de Joodse gemeente en daar woonde de Joodse leraar H.J. Monnikendam. In zijn huis lag een modern ritueel bad (mikwe) dat ook na de oorlog nog in gebruik was. Na het overlijden van de heer H.J. Monnikendam werd zijn taak overgenomen door leraren van buiten Harderwijk en werd het huis verhuurd.

In Harderwijk waren veel militairen gelegerd. Om de Joodse militairen gelegenheid te geven om volgens de Joodse spijswetten te leven, werd in 1922 in het verenigingslokaal een Joods militairtehuis gevestigd. Hiervan is een oude foto en beschrijving beschikbaar.

De school en het verenigingsgebouw hebben na de oorlog plaats gemaakt voor een appartementencomplex.