Het Westerborkpad is het lange-afstand-wandelpad in het spoor van de Jodenvervolging. Het wandelpad loopt vanaf de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam (met een proloog vanaf Amsterdam CS) tot Herinneringscentrum Kamp Westerbork in Drenthe. Het pad is in totaal 342 km lang en verdeeld in 56 trajecten, bereikbaar per openbaar vervoer. Het loopt ook door Harderwijk.

De wandelroute is opgezet als bezinningspad en voert langs plaatsen die herinneren aan de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog, zoals onderduikadressen, monumenten en werkkampen. De route is daarom bewust gemarkeerd in een enkele richting naar het kamp.

Jan Dokter, initiatiefnemer van het Westerborkpad benadrukt de waarde van het pad: ‘Wij moeten blijven streven naar een wereld waarin geen plaats is voor rassendiscriminatie en respectloze onverdraagzaamheid voor onze medemens. Dat het Westerborkpad zijn steentje hiertoe zal bijdragen, is mijn oprechte wens.’

Harderwijk ligt op de route van het Westerborkpad. Vanaf het station is de route gemarkeerd richting de synagoge. Wandelaars zijn welkom, ook wanneer de expositie niet bemensd is. Als het inloophuis geopend is, kunnen bezoekers er een kijkje nemen. En tegen betaling een kopje koffie krijgen.